15 فوریه 2023 - یک مقاله ی مروری جدید از واحد علوم غذایی دانشگاه تورکو فنلاند نشان می دهد که آنتوسیانین های موجود در گیاهان دارای خواصی هستند که خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را کاهش می دهند. آنتوسیانین ها، رنگدانه های قرمز، بنفش و آبی هستند که در میوه ها، سبزیجات و گیاهان غده ای یافت می شوند.

رنگدانه‌های قرمز، بنفش و آبی موجود در میوه‌ها، سبزیجات و گیاهان غده‌ ای به نام آنتوسیانین، می‌توانند با تأثیر بر متابولیسم انرژی، میکروبیوتای روده و التهاب، خطر ابتلا به دیابت را کاهش دهند. یک مقاله مروری جدید با مقایسه نتایج تحقیقات در این زمینه نشان داد که اگر آنتوسیانین آسیله شود- به این معنی که یک گروه آسیل به بخش‌های قندی آنتوسیانین اضافه می‌شود- اثر مفید آنتوسیانین‌ها بر دیابت نوع 2 افزایش می‌یابد.

مقدار زیادی آنتوسیانین اسیله شده را می توان در سیب زمینی بنفش، سیب زمینی شیرین بنفش، تربچه، هویج بنفش و کلم قرمز یافت، در حالی که زغال اخته و توت عمدتا حاوی آنتوسیانین های غیراسیله هستند. آنتوسیانین های اسیله شده در دستگاه گوارش به میزان کمی جذب می شوند، اما دارای خواص پروبیوتیکی هستند و خطر ابتلا به دیابت را موثرتر از آنتوسیانین های غیراسیله، کاهش می دهند.

دکتر کانگ چن، محقق فوق دکترا از واحد علوم غذایی، در دانشگاه تورکو، گفت: مطالعات نشان داده اند که علاوه بر تغییر خواص فیزیکی و شیمیایی، اسیلاسیون بر نحوه جذب و متابولیسم آنتوسیانین ها، تأثیر می گذارد.

او افزود: آنتوسیانین‌های آسیل‌دار آنتی‌اکسیدان‌های مؤثرتری نسبت به آنتوسیانین‌های غیراسیله‌ هستند و همچنین می‌توانند سد روده‌ای را بهبود بخشند که جذب مواد مغذی لازم را ممکن می‌سازد. علاوه بر این، آنتوسیانین های اسیله شده، هومئوستازی میکروبی روده را حفظ می کنند، مسیرهای پیش التهابی را سرکوب می کنند، و متابولیسم گلوکز و لیپید را تعدیل می کنند.

ژنوتیپ گیاه مشخص می کند که چه نوع آنتوسیانینی تولید می کند. به طور کلی، سبزیجات بنفش حاوی آنتوسیانین های اسیله شده زیادی هستند. همچنین، آنتوسیانین های آسیله به وفور در سیب زمینی بنفش، به ویژه نوع فنلاندی آن به نام"Synkeä Sakari"، یافت می شود.

آنتوسیانین های اسیله شده از دستگاه گوارش فوقانی به روده بزرگ رفته و در آنجا توسط میکروبیوتای روده، متابولیزه می شوند. انتقال دهنده های گلوکز در جذب آنتوسیانین ها نقش دارند، اما ناقلان گلوکز مختلفی مسئول جذب آنتوسیانین های اسیله و غیراسیله هستند. آنتوسیانین های اسیله و غیراسیله همچنین اثرات متفاوتی بر آنزیم های دخیل در متابولیسم دارند.

دکتر چن نتیجه گیری کرد که بر اساس نتایج این بازنگری، آنتوسیانین‌های آسیله و غیراسیله می‌توانند به روش‌های مختلفی بر دیابت نوع 2 تأثیر بگذارند.

این مقاله مروری به عنوان مجله روی جلد ژورنال شیمی کشاورزی و غذایی، منتشر شد.

رفرانس:

Chen, K., et al. (2022) Anthocyanins as Promising Molecules Affecting Energy Homeostasis, Inflammation, and Gut Microbiota in Type 2 Diabetes with Special Reference to Impact of Acylation. Journal of Agricultural and Food Chemistry. doi.org/10.1021/acs.jafc.2c05879.

منبع خبر:

https://www.news-medical.net/news/20230215/Red-purple-and-blue-pigments-in-plants-can-reduce-the-risk-of-diabetes.aspx